Meer klanten en meer omzet, zonder hoge kortingen

Black Friday nog vers in het geheugen, de kerstkalkoen nog niet verteerd, de koppelverkoop vliegt ons nog om de oren of januari is er al weer met de heuse ‘solden’. 

Heb jij ook geen zin om de helft van je winstmarge te verliezen en toch meer klanten te sprokkelen?

Ontdek hoe je dit best aanpakt.


Geef tien procent korting en verlies de helft van je winst

Wist je dat je met 10% korting al de helft van je winst kan verliezen? Je denkt nu misschien oei, een accountant die niet kan rekenen, pas bij 50% korting verlies ik de helft. Zo zit het helaas niet in elkaar. Geen paniek, ik leg het even uit aan de hand van een voorbeeld.

Stel, de verkoopprijs van je product is €100. Zonder korting heb je bij verkoop €100 omzet.
Stel dat de aankoopprijs van je product €80 is. Dan heb je een winstmarge van €20.
Januari is er en je beslist om toch maar mee te doen omdat je denkt niet anders te kunnen, om geen klanten te verliezen en met de hoop extra klanten aan te trekken.
Stel, de verkoopprijs van je product blijft €100. Hierop geef je 10% korting. Jouw omzet is dan nog €90. Je aankoopprijs blijft €80. Zo bekom je een winstmarge van €10.

Dus bij slechts 10% korting verlies je hier al de helft van je winst.



Ga zitten en maar de oefening voor jezelf

Het is een veelvoorkomend en realistisch voorbeeld om maar een relatief kleine winstmarge te hebben op je product. Ga er even bij zitten, neem je rekeningen en prijzen bij de hand en haal die rekenmachine van onder het stof. Reken zeker eens uit voor je eigen producten hoeveel winst je zomaar weggeeft met die ‘kleine kortingen’. En reken daarbovenop maar eens uit als je niet 1 maar 100 producten in de solden verkoopt. In plaats van €2.000 heb je maar €1.000. Alle kosten blijven natuurlijk ook lopen in januari. Zo zijn er geen solden op de water- gas- en elektriciteitsfactuur, zal je telefoon- en internetrekening blijven lopen en ook jouw sociaal secretariaat zal niet komen aankloppen met kortingen op je sociale bijdragen.



Mag ik dan nooit meer meedoen met de solden?

Ooh jawel. Zeker wel!
Wil je toch graag meedoen aan de solden? Wil je geen klanten verliezen en net graag meer klanten aantrekken? Dat kan!

Haal je creativiteit naar boven en denk even goed na. Hoe kan jij je klanten in januari extra verwennen in deze solden periode zonder te moeten inboeten op je winstmarge. En niet alleen in januari, ook in juli, ook met Black Friday, ook met de koppelverkoop, ook ook ook ….
Zet bv. eens extra in op service, op beleving, op advies. Geef eens andere dingen. In plaats van iets weg te nemen (van de prijs), geef eens iets extra erbovenop.


Geen creatief stukje hersenen om op terug te vallen?

Met plezier schenken we jullie enkele tips en voorbeelden, die je kan gebruiken of waarop je kan verder bouwen om toch die creatieve kant van jezelf te ontdekken.

Zet eens extra in op beleving van het winkelen. Biedt bijvoorbeeld een glaasje cava/fruitsap aan na Nieuwjaar. En zet een hapje in de winkel. Mensen zullen zich welkom voelen, zullen misschien eens extra binnenspringen en sneller geneigd zijn om te kopen omdat ze al iets aangeboden kregen.

Veel mensen moeten pas na Nieuwjaar naar de bomma of komen met bepaalde familie/vrienden pas in januari samen. Zet in op een leuke verpakking of extra inpakdienst voor cadeautjes.

Geef een kortingsbon voor een volgende aankoop. Zo creeër je wel een (weliswaar kleine) korting, maar profiteer je van de klanten die 2 x komen kopen. En misschien nog veel meer…

Werk je met voedingsproducten? Weer royaal met proevertjes. Iedereen proeft graag, krijgt graag iets gratis. Werk je met verzorgingsproducten of dergelijke? Wees royaal met testers. Gelijk met welk product (of zelfs dienst) je werkt, probeer te vinden wat je kan doen of geven om mensen gratis te laten kennis maken met je business. Maak extra reclame in de solden periode dat er bij jou vanalles te proeven/proberen is!

Organiseer een event in de koopjesperiode, nodig iemand speciaal uit (een expert, een bekend persoon…) of wijzig even je openingsuren (laatavondopening, open op zondag…).

Geef eens een gadget, een cadeautje dat je meegeeft waar je naam/logo op staat. Iets dat vaak gebruikt wordt of zichtbaar in huis kan liggen/hangen/staan. Zo denken ze niet enkel aan je business als ze je nodig hebben of bij je langs komen.

Nog niet helemaal gevonden wat je zocht van inspiratie?
Eens horen of jouw cijfers wel goed zitten?